zondag 9 augustus 2015

l'Aber Wrach, Roscoff, Treguier, St. Quay Portrieux.

Vanuit Camaret zijn we weer verder gegaan naar l'Aber Wrach, een tocht van 28 mijl. We wilden door het Chenal du Four rond slack en met weinig wind. Dat is gelukt. So far so good!

Chenal du Four

Le Four, Chenal du Four
Toen we nog zo'n mijl of 12 van l'Aber Wrach verwijderd waren, trok de wind enorm aan en voeren we, scherp aan de wind, gereefd, de laatste 2 uur naar de haven van l'Aber Wrach. We kregen nog een toegift en vlogen met 7 Bft de haven in. Daar lag het helemaal vol en we moesten, in de vliegende wind, langszij een andere boot afmeren..... Dat lukte gelukkig zonder kleerscheuren omdat alle crew van de boten die al lagen standby bleven totdat iedereen die aan kwam veilig afgemeerd lag.
We zijn hier 1 nacht gebleven en de volgende ochtend zijn we naar Roscoff vertrokken, het eerste stuk in de regen.....

Roscoff heeft een ultramoderne haven, van alle gemakken voorzien: lekkere douches, mooie brede steigers, vriendelijk havenpersoneel, heerlijk!

marina Roscoff
We hadden het plan om hier 2 nachten te blijven en de volgende dag hebben we een bustocht over het schiereiland gemaakt met een soort hop on, hop off bus. Je kon overal uitstappen en weer instappen, ideaal!

kerkje op Roscoff
Roscoff vanaf het water

bagagekar op het stationnetje
uiteraard een crêperie
We hebben alle mooie plekjes bezocht en we waren erg onder de indruk van het tijverschil en het droogvallen van de havens en stranden!

zo staat er nog water....

en zo is het drooggevallen......

droogvallen tegen de kade

oefening baart kunst

spijkers op laag water zoeken....
Vanuit Roscoff vertrokken we op 5 augustus om 06.00 uur naar Treguier. Het vroege tijdstip was bewust gekozen omdat we dan 3 tot 3,5 knoop stroom mee en wind mee zouden hebben. Helaas stond er al 2 tot 2,5 knoop stroom dwars in de box...... Voordat we achteruit weg konden komen, lagen we al dwars en klem in de box! Erg fijn. Gelukkig hadden we door ons geschreeuw de buurboten ook wakker gemaakt en die hebben ons met vereende krachten uit de box geduwd. Fijne start van de dag......

Maar de tocht daarna, dat hebben we geweten: we hebben in een recordtijd van 4 uur 40 mijl afgelegd. We hebben zelfs 11 knopen snelheid aangetikt!!! Heerlijk op vol tuig, een super tocht! De dag was weer helemaal goed!

verbroken snelheidsrecord!

Treguier is ook weer zo'n leuk stadje en ligt 7 mijl de rivier op. Erg leuk om te varen, langs bootjes aan meerboeien, fishfarms, prachtige huizen op de oevers en droogvallend gebied bij laag water.

ingang naar Treguier

laag water

Een onverwachts leuk stadje met een kerkplein, terrassen en winkeltjes.

oud verzakt pand
kerk

dames in klederdracht voor de kerk

Toen wij er waren zagen we een karavaan met vrachtwagens, caravans en campers aan komen rijden en voor we het goed en wel konden bekijken, stond er een circustent op het terrein naast de haven! Leeuwen, kamelen, honden, paarden, alles was aanwezig voor de 1e voorstelling diezelfde avond! Over efficiëntie gesproken.....

circus
kamelen
Na 2 nachten zijn we op vrijdag 7 augustus weer verder gegaan naar St. Quay de Portrieux, de hoek om. Ook weer een groot gedeelte kunnen zeilen wat dan wel fijn is als je een zeilboot hebt.....

luiken en bloembakken

natuurlijk zoutwater zwembad

We wilden hier maar 1 nacht blijven en de volgende dag weer verder naar St. Malo. We vonden het stadje niet zo sfeervol maar de wandeling om de stad heen, langs het strand was erg mooi! Prima aangelegde wandelroute!

bankzitten
bloemen

Onze volgende stop is St. Malo en de kanaaleilanden. Wordt vervolgd!